93-07-12 |
Förfrågan
till SA angående typgodkännande av VCF
|
93-09-14 |
Möte med SA där man säger sig
ej diskutera tekniska frågor utan fordrar överensstämmelse med befintliga
föreskrifter och normer. SA hänvisar till ASS.
|
94-08-11 |
Förfrågan
till Arbetarskyddsstyrelsen angående typgodkännande av VCF.
|
94-09-05 |
Telefonkontakt med Jan Mårtensson,ASS
som ej kan svara på när dom kommer med besked.
|
94-11-03 |
Ny telefonkontakt med Jan Mårtensson
som lovar besked inom november |
94-11-30 |
Brev
från ASS som återför ärendet till riksprovplats (SA), dvs de skapar
en ny Moment-22 situation. Det tog ASS över 3 ½ månad att lista ut
detta svar på vår förfrågan !
|
94-12-13 |
Brev
till Näringsminister Sten Heckscher för att få till stånd en saklig
och opartisk behandling av VCF
|
95-02 |
Ärendet överförs utan vår vetskap
till Bo Barrefelt, Arbetsmarknadsdepartementet där det blir liggande.
|
95-05 |
Mats Webjörn efterforskar ärendet
och hittar det hos Bo Barrefelt.
|
95-08-22 |
Möte med Bo Barrefelt. ASS
berättar om det nya kontrollsystemet som har införts i samband med
EU inträdet 95-01-01. Enligt Rune Andersson, ASS är numera Tryckkärlsnormerna
(TKN) och Rörledningsnormerna (RN) inte längre tvingande utan endast
vägledande. Mötesprotokoll
av Bo Barrefelt
|
95-09 |
Telefonkontakt med Leo Odijk
hos SAQ (fd SA). Han hävdar att så länge EU-direktiv saknas gäller
allt det gamla, dvs TKN och RN. Då vi ber om skriftlig bekräftelse
på detta svarar han att sådant har han inte tid med. SAQ kan mao inte
det nya kontrollsystemet !
|
96-01-03 |
Fax
till ASS med frågor inför mötet
|
96-01-05 |
Brev
från ASS med deras ståndpunkter på våra frågor. Notera skrivningen
i andra stycket
"Begreppet minst likvärdig säkerhet innebär utvärdering
av ett antal konstruktionsparametrar som skall jämföras med en referensnivå
som i föreliggande fall ges av Tryckkärlsnormer 1987 och Rörledningsnormer
1978, beroende på tillämpningsområdet."
Detta innebär att ASS har ingen definition på begreppet minst likvärdig
säkerhet, utan referensnivån sätts av en konstruktion utfört efter
nämnda normer, dvs enda sättet att uppnå minst likvärdig säkerhet
är att uppfylla normerna, som vid föregående möte endast skulle vara
vägledande. Dvs de är juridiskt inte bindande men däremot praktiskt.
|
96-01-10 |
Möte med Bo Barrefelt för att
klarlägga ASS författningssamling (AFS). Enligt Rune Andersson finns
inga hinder för ackrediterat organ att självständigt bedöma en konstruktions
säkerhet, oberoende av normer.
|
96-02-23 |
Protokoll
från mötet. Barrefelt anser ärendet avslutat. Notera protokollet på
en sida efter fyra timmars intensiva diskussioner kring tolkningen
av Arbetarskyddsstyrelsens Författningssamling (AFS). Inget av det
vi kom fram till avseende våra frågor inför mötet finns med. Och detta
skall vara ett möte på ett departement !!
Jämför med Jan Webjörns minnesanteckningar
från mötet. Titta speciellt på skillnaden i tolkning av AFS mellan
Jan Mårtensson och Rune Andersson.
|
96-02-26 |
Begäran
till Barrefelt om klarläggande av protokoll
|
96-03-19 |
Brev
från ASS med ett yttrande på vårt begäran. Notera att det var
Barrefelt som var mötesansvarig, men han överlåter tolkningen av vad
som sades på mötet till ASS !!
|
96-03-xx |
Möte ÅF-kontroll avseende
granskning av VCF där det framgår att de pga ett hemligt undantag
i deras ackreditering inte kan godkänna VCF då materialet i skruvarna
inte finns med i TKN, RN eller NGS. Det är heller inte "godkänt"
av ASS. Undantaget ligger inbakat i deras ackrediteringsavtal som
är hemligt, men ÅF släpper ett utdrag
till oss med ordalydelsen.
Än en gång en Moment-22 situation. ASS säger att ackrediterat organ
är fria att bedöma konstruktioner och att ASS inte får ge individuella
godkännanden (se pkt 2 möte
95-08-22), samtidigt som ackrediterat organ inte får bedöma andra
material än de angivna i undantaget.
|
96-06-06 |
Statsminister Göran Persson
talar på nationaldagen om behovet av en "nationell samling för
jobben"
|
96-06-26 |
Brev
till Göran Persson "Nationell samling för jobben" med begäran
om hjälp
|
96-06-27 |
Landshövding i Värmlands län,
Ingemar Eliasson ber i ett brev
ASS om kommentar
|
96-08-30 |
Brev
från ASS till Landshövdingen med svar. Rune Andersson skriver
"Föreskrifterna anger inte explicit någon säkerhetsnivå utan
där uttrycks att en produkt eller anordning skall ge betryggande säkerhet.
I de allmänna råden anges exempel på lösningar och konstruktioner
som ger en betryggande säkerhetsnivå. Detta sätt att utforma föreskrifterna
har valts för att inte hindra den tekniska utvecklingen".
Visst, man får bygga vilken bil som helst (t.ex en Volvo) bara den
är lika säker som en T-Ford. Och enda sättet att visa att den är (minst)
lika säker som en T-Ford är att bygga en T-Ford, därför att exemplen
anger endast hur man bygger en T-Ford och det är exemplen som ger
säkerhetsnivån. Fiffigt ! Makalöst av Rune Andersson att påstå att
detta inte skulle hindra den tekniska utvecklingen
Rune Andersson undviker också att nämna att ASS behållit kontrollen
över materialbedömningen så att ackrediterade organ är inte så självständiga
som han låter påskina. Dessutom (sid 2) påstår han att ASS "inte
utfärdar några godkännanden vare sig generellt eller individuellt"
vilket är en lögn som vi upptäcker senare under året
(96-09-20). ASS har fingrarna djupt i syltburken vilket Rune Andersson
inte vill medge.
"Den som har ansvar för att bedöma om produkten ger betryggande
säkerhet utifrån gällande regler är ett ackrediterat kontrollorgan
och de kan endast göra den bedömningen för den applikation där produkten
skall användas". Mera osanningar vilket vi upptäcker senare
(96-09-20).
Notera även att det har tagit ASS två månader att svara. Ingen brådska
här inte !
|
96-09-12 |
Brev
från Göran Persson som anser ASS brev klarläggande och att han inget
kan göra.
|
96-09-16 |
Brev
till Göran Persson med invändningar mot ASS kommentarer, och ny begäran
om hjälp.
|
96-09-20 |
Med ett brev från SWEDAC följer
ett appendix
(464kb) med en promemoria av Rune Andersson, ASS som beskriver undantaget
i kontrollorganens ackreditering avseende materialbedömning. Här uppdagas
sanningen om ASS roll i bedömningen av en produkt.
Högst upp sid 2: "Några inskränkningar eller förbehåll finns
inte i själva ackrediteringsbesluten." Dvs, formellt har
samtliga ackrediterade organ rätt att helt självständigt bedöma en
produkt.
Dock följer följande: "I vart och ett av dessa hänvisas
dock till en sammanfattande rapport över genomgångar av respektive
företags verksamhet. ...
På grund av bl.a ovanstående problem är de enda generellt "godkända"
material som finns de som är upptagna i Tryckkärls-, Rörledningsnormen
och NGS-bladen. Övriga material skall vara "godkända"
av ASS. Detta innebär att vi inte kunnat acceptera det av er utgivna
underlag som beskriver "materialgodkännande".
Swedac har vid underhandskontakt sagt sig utgå från att alla de
tre ackrediterade organen följer påpekandena i rapporten. Skulle
så inte ske kan detta få betydelse när det blir aktuellt att pröva
frågan om fortsatt ackreditering". Bingo! Formellt har
Swedac uppfyllt riksdagens beslut om fristående kontrollorgan, men
i verkligheten är de ackrediterade organen piskade att hålla sig
borta från materialbedömningar genom hotet mot deras fortsatta ackreditering
vilket ju är grunden för hela deras verksamhet. Vilken företagare
vågar sätta sig upp mot ett dylikt hot ? Swedac har på ett fullständigt
lagvidrigt sätt kringått riksdagens intensioner bara för att tillfredställa
ASS vilja att behålla kontrollen om materialbedömningar.
Vad " "godkända" av ASS " innebär
framgår av sid 3 första stycket: "För att ett nytt material
skall kunna användas inom ramarna för ackrediteringsbesluten förutsätts
enligt SWEDAC:s rapporter att Arbetarskyddsstyrelsen i ett utlåtande
har lämnat sitt samtycke". Notera godkända inom
citationstecken, därför att ASS får formellt inte godkänna något
(Se 96-08-30), men de får lämna ett utlåtande som formellt
är ett icke-bindande. Men praktiskt, genom Swedac's hot om man inte
följer ASS utlåtande, är det ett beslut. Till råga på allt går ett
utlåtande inte att överklaga. Så här har man verkligen
fått till det. ASS har total makt över materialbedömningarna hos
de ackrediterade organen samtidigt som deras agerande inte kan överklagas.
Rune Anderssons påståenden i brevet
till Landshövdingen "Den som har ansvar för att bedöma
om produkten ger betryggande säkerhet utifrån gällande regler är
ett ackrediterat kontrollorgan och de kan endast göra den bedömningen
för den applikation där produkten skall användas" inses
nu vara en grov osanning som han är fullt medveten om.
|
96-10 |
Mats Webjörn bedriver en omfattande
telefonlobbying mot Göran Perssons brevhandläggare Anna Rosenhall
för att få henne att inse vad saken gäller.
|
96-10-30 |
Telefonkontakt med Anna Rosenhall
som meddelar att Göran Persson överfört ärendet till Sture Nordh.
|
96-11-13 |
Brev
från Anna Rosenhall som meddelar att Göran Persson överfört ärendet
till Sture Nordh.
|
96-11-19 |
Telefonkontakt med Lena Berglund
som säger att ärendet inte registrerat, och "Det ligger väl här
någonstans. Återkommer någon gång. Borde inte ta en månad"
|
96-11-24 |
Mats Webjörn stöter ihop med
Margot Wallström (s) på Clock i Karlstad och ber henne att jaga på
ärendet
|
96-11-26 |
Telefonkontakt med Lena Berglund
som fortfarande inte kan lämna besked
|
96-11-27 |
Telefonkontakt med Lena Berglund
som meddelar att Sture Nordh begärt att få ärendet ordentligt genomgånget.
Det lönade sig tydligen att prata med Margot Wallström!
|
96-11-29 |
Bo Barrefelt får ärendet av
Lena Berglund. Skall gå igenom ärendet med Sture Nordh.
|
96-12-01 |
Brev
(370 kb) till ASS med begäran om utlåtande för skruvelement. Rubriken
lyder "Dispens för VERAX Compact Flange
System". Men texten med den formella begäran lyder "Härmed
hemställer vi att Arbetarskyddsstyrelsen avger ett utlåtande
...". Allt i enlighet med Rune Anderssons promemoria.
Värt att notera är att denna typ av begäran tar c:a en vecka enligt
ÅF-Kontroll. Jämför detta med ASS svarstider på våra brev som alltid
tar minst 1½ månad.
|
96-12-05 |
Fax
till Sture Nordh. Begäran om möte
|
96-12-13 |
Fax
till Sture Nordh. Begäran om hjälp med påskyndning av ASS hantering,
samt kommentarer till telefonsamtal med Rune Andersson, där han inte
vill vidkännas möjligheten att begära utlåtande om material.
|
96-12-20 |
Brev
från Sture Nordh. Ingen åtgärd
|
97-01-03 |
Fax
till Sture Nordh med kommentarer på hans brev
|
97-01-15 |
Brev
till ASS med yrkande om förbud för användning av konvensionella flänsar
i kritiska tillämpningar. Detta görs för att pröva om ASS har ett
genuint intresse att tillvarata arbetarnas säkerhet. Anmälan gäller
förhållandet att skruvarna i konvensionella flänsförband (som enligt
ASS erbjuder betryggande säkerhet) i verkligheten utsätts
för dynamiska påkänningar som kan leda till utmattningsbrott. Gjord
FEM-analys visar hur en dylik skruv uppför sig vid belastning. Den
visar att påkänningarna är mycket höga precis under skallen
vilket förklarar "oförklarliga" brott på skruv i konvensionella
flänsförband.
|
97-01-16 |
Brev
från ASS med beslut avseende vårt brev 97-12-01, där man skriver "I
Er skrivelse anhåller ni om dispens från kraven ...".
ASS har haft vår skrivelse i 1½ månad och har under denna tid inte
lyckats att läsa innantill, för i vårt brev står det visserligen Dispens
i rubriken men texten lyder "Härmed hemställer vi att Arbetarskyddsstyrelsen
avger ett utlåtande ...". Sedan pekar man
på ett skrivfel och hänvisar därefter ärendet till Tryckkärlsstandardiseringen
(som är en förening) och lämnar därefter ärendet utan åtgärd. Intressant
att notera är att den som skrivit beslutet, Jan Mårtensson, själv
sitter med i de flesta av Tryckkärlsstandardiseringens kommitéer,
dvs han hänvisar ärendet till sig själv
|
97-01-21 |
Brev
(371kb) till ASS med ny begäran om utlåtande för skruvelement
där vi endast rättat skrivfelet på referensen till TKN. För övrigt
är brevet identiskt med vår första begäran
96-12-01
|
97-01-22 |
DN har en artikel om det myndighetskrångel
som VERAX är utsatt för. Denna uppmärksamhet verkar inte uppskattas
av ASS.
|
97-01-24 |
Brev
från ÅF-Kontroll's VD Ilmar Stöckel angående vår begäran om förbud
för konvensionella flänsförband där han bekräftar de påståenden vi
framför, samt de läckage som förekommer med dylika konstruktioner
("mer eller mindre allmänt förekommande")
|
97-02-07 |
Fax
till Sture Nordh med kommentarer till ASS beslut där bl.a otydligheten
i Rune Anderssons promemoria
klarläggs (sid 2 & 3):
"De enda material som de ackrediterade organen
för närvarande godtar på egen hand, med utgångspunkt från rapporterna
från SWEDAC, är de material som finns upptagna i
Rörledningsnormer 1978, Tryckkärlsnormer 1987 och NGS-bladen. För
att ett material skall kunna användas inom ramarna
för ackrediteringsbesluten förutsätts enligt SWEDAC:s rapporter att
Arbetarskyddsstyrelsen i ett utlåtande har lämnat sitt samtycke."
I vårt fall är skruven av ett generellt godkänt stål
(SS-stål 23 43), upptaget i mom 4.15.1.3 i Tryckkärlsnormer 1987,
men i en högre hållfasthetsklass. Vad menar ASS med
material ?
|
97-02-10 |
Brev
från ASS med diarienr på "yrkande om förbud" och löfte om
svar under februari. Fantastiskt ! DN's artikel verkar att ha tagit
skruv.
|
97-02-13 |
Brev
från ASS med beslut avseende vår ansökan
97-01-21. Nu hänvisar man direkt ärendet till Tryckkärlsstandardiseringen
(där ASS handläggare sitter med i de flesta kommitéerna) och lämnar
därefter ärendet utan åtgärd.
|
97-02-18 |
Telefonsamtal med ASS jurist
Göran Lind för att reda ut varför ASS handläggare envisas med att
misstolka våra brev. Han råder oss att i rubriken byta ut Dispens
till Utlåtande om material, och att första stycket omformas
så att det från att ha stått "... avge ett utlåtande om skruv
i visst material ..." står "... avge ett utlåtande
om visst material i skruv ...". För övrigt är brevet identiskt
med den föregående ansökan
97-01-21
|
97-02-20 |
Brev
(388kb) till ASS med ny begäran om utlåtande för skruvelement enlighet
med Göran Lind's anvisningar.
|
97-02-27 |
Brev
från ASS angående vårt "yrkande om förbud". Rune Andersson
skriver bl.a "Yrkesinspektionen har inte heller rapporterat
några olyckor och tillbud förorsakade av brister i konvensionella
flänsförband". Man anser därför att konvensionella flänsförband
erbjuder betryggande säkerhet oavsett de fel i konstruktionen
som vi påvisat.
Fyra månader senare i Kälarne, Jämtland spårar ett tåg ur med bl.a
en tankvagn innehållande etylenoxid. Detta är ett synnerligen giftigt
ämne som använts som stridsgas i Vietnam. Vid urspårningen utsätts
ett konvensionellt flänsförband i ett avtappningsrör på vagnen för
ett böjmoment. När sedan solen börjar skina på vagnen förgasas kvarvarande
etylenoxid i röret varvid trycket stiger och förbandet börjar läcka.
Detta orsakar ett stort pådrag av räddningspersonalen som måste
vidtaga extraordinära åtgärder för att skydda sig.
Är inte detta tillbud nog för Rune Andersson ? Och skulle
detta vara första gången något dylikt inträffar i Sverige ? ASS
borde nog se över sina informationskanaler, för det är klart att
om man sticker huvudet i sanden lär man inte upptäcka ett enda tillbud
eller olycka. Se fax
från Statoil med statistik på gasläckager: "Kopling (flenser,
pakninger, rördeler)" står för 30% av orsakerna. Vad säger
att anläggningar i Sverige skulle vara så mycket bättre än i Norge
?
|
97-03-05 |
Telefonsamtal med Rune Andersson
ang ev komplettering av ansökan. Runa lovar att återkomma innan utlåtandet
om ytterligare material behövs för att göra utlåtandet.
|
97-03-27 |
Brev
från ASS med Utlåtande avseende vårt begäran om "utlåtande".
Man bemöter inte med ett ord de tekniska sakskäl som vi anför utan
säger endast att "enligt TKN-87 får endast skruvar i hållfasthetsklasserna
4.6, 5.6 och 8.8 enligt SS-ISO 898/I användas i tryckkärl".
Dessutom hänvisar man till en förslag till Europadirektiv som ännu
inte trätt i kraft, och slutar sedan med en bedömning att kraven i
TKN-87 är välgrundade varför "styrelsen finner inga skäl
att medge några avsteg från den säkerhetsnivå som normerna representerar"
utan att ange några tekniska sakskäl.
Notera att TKN-87 inte är ett tvingande dokument. Det finns inget
som tvingar ASS att följa dess innehåll, utan man har full frihet
att självständigt fatta beslut. Dessutom begär man på slutet information
om Bulten materialstandard för att kunna "ta ställning till
denna del". Detta trots att vi bett Rune Andersson 97-03-05
att återkomma innan utlåtandet skrevs om han saknade någon information.
Ytterligare ett exempel pån ASS synnerligen ogina inställning till
nytänkande företag.
|
97-04-0? |
Brev till ASS med Bulten materialstandard
A100
|
97-04-01 |
Brev
till Sture Nordh med utförliga kommentarer till ASS utlåtande och
begäran om möte.
|
97-04-29 |
Brev
till ASS med begäran om tekniska sakskäl bakom utlåtande. Detta för
att vara säkra på att de inte bara har glömt att ange sina skäl till
utlåtandet.
|
97-05-16 |
Telefonsamtal med ASS jurist
Göran Lind angående hur man överklagar ett utlåtande som egentligen
inte går att överklaga.
|
97-05-18 |
Brev
till ASS med överklagande av utlåtande
|
97-05-29 |
Brev
från ASS med svar på "begäran om tekniska sakskäl". Inga
sakskäl anges. På slutet meddelas att Europadirektivet för tryckbärande
anordningar har antagits av ministerrådet och fastställts av parlamentet.
Det väsentliga är dock att det inte träder ikraft förränn
1999, varför ASS fortfarande inte har någon rätt att använda detta
dokument som grund för sina utlåtanden.
|
97-06-26 |
ASS sänder överklagandet till
Länsrätten
|
97-06-27 |
Brev
från professor Thomas G F Graymed, University of Strathclyde med kommentarer
på VERAX tekniska påståenden i begäran om utlåtande.
|
97-06-30 |
Brev
från Dr G. Thompson, UMIST med kommentarer på VERAX tekniska påståenden
i begäran om utlåtande.
|
97-07-02 |
Möte med Sture Nordh med en
yrkande till
regeringen att tillse att ackrediterade organ i sin hantering av enskilda
ärenden blir oberoende av myndighet, dvs ASS. Sture Nordh ger ärendet
till Bo Barrefelt med högsta prioritet. Bo Barrefelt var ansvarig
för mötet, men har sedan inte preseterat något mötesprotokoll. Dvs
det finns inget officiellt dokument om det möte som tog oss ett år
att få till stånd. Hans tidigare möten har i och för sig präglats
av urusla mötesprotkoll men detta är definitivt ett bottenrekord !
|
97-09-25 |
Brev
med vår inlaga till länsrätten
|
97-10-10 |
Brev
från ASS med Utlåtande avseende A4 100 vårt begäran om "utlåtande".
Man påstår att Bulten Stainless standard inte anger någon lägsta garanterad
brottförlängning, vilket är helt fel. Men som vanligt är det ASS handläggare
som inte klarar av att läsa tekniska dokument om beteckningarna i
kolumnerna inte stämmer till 110% med vad de förväntar sig. Standarden
anger mycket tydligt "Elongation min = 0,2xd" för
"Property class = 100".
Vår ansökan avslås med att "det enligt styrelsens bedömning
uppenbart att varken kravet i Tryckkärlsnormer 1987 eller kravet i
Europadirektivet för tryckbärande anordningar uppfylls vad gäller
lägsta godtagbara brottförlängning för ett fästelement".
|
97-11-04 |
Yttrande
från SWEDAC med anledning av vårt yrkande
97-07-01 till regeringen. Där anger man att kraven på
opartiskhet och oberoende hos kontrollorganen främst
är att de inte skall ha något eget (kommersiellt) intresse
av utgången av bedömningen.Och då sektoransvarig
myndighet inte har några kommersiella intressen i provningen
är det inte någon konflikt att kontrollorganet måste
ta hänsyn till myndighetens krav ("utlåtande").
Och sen påstår GD Lars Ettarp att vårt yrkande
om kontrollorganens oberoende av myndighet skulle stå i strid
med myndighetens rätt att utfärda föreskrifter. GD
har tydligen glömt bort allt som står i propositionen
om "Marknadskontroll" (1993/94:161)
som ligger till grund för SWEDAC's acrediteringsarbete. Där
framgår tydligt att myndigheten skall ägna sig åt
"Marknadskontroll" efter produktens marknadsintroduktion.
"Denna är - i motsats till bedömning av överensstämmelse (med
föreskrifter) före marknadstillträdet - en statlig uppgift."
|
98-01 |
Telefonkontakt med Bo Barrefelt
med förfrågan vad som har hänt i ärendet. Enligt honom har ärendet
varit på remiss redan ett par månader, "men det är klart, VERAX
borde kanske också ha fått uttala sig". Han lovar att vi skall
få ta del i ärendet. Sen dess har dock inget hänt. Vad håller han
på med ??? Hanterar Arbetsmarknads departementet alla ärenden lika
slappt ? Eller är vi utsatta för specialbehandling ?
|
98-01-16 |
På grund av att ASS ett flertal
tillfällen muntligen framfört farhågor om brott i höghållfast skruv
skickar vi ett brev
till ASS med fråga om de känner till något fall med oförklarliga sprödbrott
i höghållfast rostfri skruv.
|
98-02-12 |
Brev
från ASS med svar där de säger sig inte känna till något fall av sprödbrott
i höghållfast rostfri skruv
|
98-05-13 |
Yttrande
från ASS avseende vårt yrkande till
regeringen, där man håller med SWEDAC i deras tolkning.
Inte underligt ! Annars skulle dom ju erkänna att dom själva
gjort fel.
. |
98-05-19 |
Beslut
från länsrätten där de avvisar överklagandet
. |
98-06-12 |
Ärendet överklagas
till kammarrätten då vi anser att deras beslut fattats på felaktiga
grunder.
|
98-06-16 |
Brev
till Göran Persson och Sture Nordh för att få klarhet i varför inget
hänt på ett år med vår yrkande till regeringen.
|
99-10-22 |
Vice näringsminister Mona
Sahlin (s) sitter i "heta stolen" på Tekniska Mässan
i Älvsjö och berättar om hur kul det är att vara
småföretagare. Efteråt ges möjlighet att ställa
frågor till ministern. Vår första fråga är
vem i Sverige som är högst ansvarig för att byråkratiska
hinder mot teknisk utveckling undanröjs. "Det är jag"
svarar hon då. Äntligen har vi kommit till toppen av pyramiden
! Jag börjar redogöra för ärendet, och nämner
att statssekreterare Ingolf Berg är insatt. Då ber ministern
att få återkomma efter att hon har pratat med Ingolf.
|
99-10-25 --
99-11-01
|
Vi har ett stort antal telefonsamtal
med Mona S sekreterare för att försöka komma fram till
minstern så att diskussionen från Tekniska Mässan
kan fortsätta. Vid varje samtal förklarar vi ärendet
och att ministern faktiskt har en oavslutad diskussion med oss. Men
inget händer ... |
99-11-02 |
Sekreteraren ber oss nu att
skriftligen lägga fram hela ärendet. Hur förklarar
man ett tekniskt, juridiskt och byråkratiskt komplicerat ärende
för en sekreterare så att hon förstår att detta
är nåt som faktiskt rör ministern ??? Dessutom skall
det inte vara kort ! Nåväl, det blir en populär-version
av vad problemet gäller. |
99-11-03 -- |
Ärendet trillar ned till
Lars von Ehrenheim, handläggare hos Mona S. Vi får återigen
börja om från början med att förklara vad ärendet
gäller och att det är ministern vi vill prata med. Sedan
kontaktar vi honom minst en gång i veckan för att ta reda
på vad som händer. Svaret blir mest att inget hänt
sen förra veckan, eller att han inte lyckats förklara ärendet
för sin chef som därför avslagit det som ointressant. |
99-12-31 |
Näringsdepartementet har
en stor annonsbilaga i DN där det bl.a finns en länk till
deras hemsida på vilken man kan skicka brev direkt till
Björn Rosengren och Mona Sahlin. Vi skriver då in ett meddelande
och ber någon av ministrarna att kontakta oss då handläggaren
uppenbarligen inte förmår att sätta sig in i problemen.Samtidigt
märker vi meddelandet att det skall publiceras bland övriga
inlägg (vilket inte görs !) |
00-01-19 |
Telefonkontakt med Bo Barrefelt
för att återigen försöka reda ut vad som hänt
med vårt yrkande. Enligt honom har
inget beslut fattats i ärendet, men han lovar att vi åtminstone
skall få ta del av SWEDAC's och ASS yttranden. "Men, regeringen
får väl fatta beslut i äredet, men då blir det
så att dom avslår er yrkan". Jovisst, gissa på
vems inrådan ? |
00-01-20 |
Brev
från Barrefelt med SWEDAC's och ASS yttranden på vårt
yrkande. Men nu säger man att om vi
inte inkommer med ytterligare synpunkter före 18 feb så
avskrivs ärendet. ASS fick komma med sitt yttrande när det
behagade dom, vi får mindre än en månad ! Näringsdepartementet
gör tydligen allt i sin makt för att slippa ta beslut i
äredet. Dom vet uppenbarligen att dom sitter med skägget
i brevlådan.
|