91-08-12 |
Regeringen
(s) medger att bidrag från Norsk Hydro Sverige AB och OK Petroleum
AB till Skandinaviska Raffinaderi AB (Scanraff) resp. Skandnaviska
Cracker AB (Scancracker) skall anses som avdragsgill kostnad för givaren
och skattepliktig intäkt för mottagaren. Syftet med bidragen
är att de skall investeras i miljövänligare processteknik. Investeringen
sägs i senare tidningsuppgifter ligga i området 1 miljard kr varför
regeringen ger sökanden en rejäl skattelättnad (c:a 300 miljoner
kr) för att de skall investera i miljövänligare processteknik.
|
91-08-18 |
Erik Åsbrink (s) uttalar sig
i SvD om att "Det
tryggar arbetstillfällen och gynnar miljön".
|
91-08-19 |
NWT
refererar till Åsbrink som säger "Miljön påverkas gynnsamt,
både genom att miljövänligare produkter kan framställas och
genom minskade utsläpp från anläggningen".
|
91-08-20 |
Brev
till Scanraffs VD där VERAX erbjuder hjälp till med ombyggnaden av
anläggningen.
|
91-11-26 |
Besök hos Scanraff där VCF presenteras,
och där möjligheten att på prov bygga om en värmeväxlare med VCF-förband
diskuteras.
|
92-02-19 |
Brev
till Scanraff med förfrågan om ritningar till flänsförband på värmeväxlare
som skulle kunna tjäna som provobjekt för en ombyggnad.
|
92-11-03 |
I Scanraffs inlaga till Koncessionsnämnden
för miljöskydd (KN) skriver man i
bilaga B sid 2 "Kolväteutsläppen förväntas inte att öka.
Antalet värmeväxlare i reaktorsektionen minskar t ex från 12 till
9 och gammal utrustning ersätts med ny. ... Redovisade åtgärder kommer
att kompensera för ökningen av antalet flänspar och ventiler".
Det Scanraff säger är att flänspar och ventiler även i förtsättningen
kommer att läcka, men att ökningen av det läckaget
kompenseras av att man minskar läckaget från reaktorerna genom att
de minskar i antal och ersätts av modernare utrustning. Märk också
att utsläppen förväntas inte öka, dvs man hoppas att
åtgärderna skall kompensera för läckande flänspar och ventiler, att
det bör ta ut varann, men att utsläppen i realiteten kan öka
Men var inte meningen från början att man skulle få minskade
utsläpp från anläggningen ?
|
93-02-26 |
Statens Naturvårdsverk (SN)
skriver i ett remissyttrande
till KN att "Naturvårdsverket delar länsstyrelsens uppfattning
att särskilt villkor behövs för att begränsa utsläppen av kolväten.
Det är angeläget att valet av utrustning görs med beaktande av
enheternas täthet."
I sammanfattningen skriver man sedan "4. Bolaget skall
för att minimera utsläppen av kolväten välja sådan utrustning så att
så täta enheter som möjligt erhålls. Detta omfattar val av
bästa möjliga teknik vad avser flänsar, pumpar ... Val
av komponenter skall ske efter samråd med länsstyrelsen"
|
93-03-22 |
Yttrande
från Scanraff till KN avseende remisssvar från myndigheter.
På sidan 2 skriver man "Scanraff har utarbetat en norm för
kolvätereducerande utrustning. Denna utrustning gäller för pumpar,
flänsar ... Scanraff har presenterat denna norm för myndigheterna
i samband med samrådsförfarande". Vad man säger är att man
har fastställt en företagsstandard vad gäller utrustning, och som
Länsstyrelsen har fått ta del av. Kriterierna för denna norm nämns
inte, men då konvensionella flänsar ingår i denna norm, har inte läckage
en alltför hög betydelse.
|
93-06-15 |
I KN's
beslut finns två villkor på sidan 2. Det första gäller installation
och drift i allmänhet. Det andra är mer specifikt där KN upprepar
SN's skrivning om att "Bolaget skall för att minimera utsläppen
av kolväten välja sådan utrustning så att så täta enheter som möjligt
erhålls. Detta omfattar val av bästa möjliga teknik vad
avser flänsar, pumpar ... Val av komponenter skall
ske efter samråd med länsstyrelsen"
Läckage av kolväten är alltså av väsentlig betydelse för KN.
|
93-06-17 |
SvD
refererar till KN beslut "Därför godkänner nämnden
Scanraffs utbyggnad, förutsatt att bolaget väljer bästa möjliga
teknik för att så långt som möjligt minska utsläppen av kolväten."
|
93-07-07 |
Samrådsmöte
mellan Länsstyrelsen i Göteborgs lön och Scanraff. Där konstateras
i inledningen att "bolaget i stor utsträckning
inhandlat utrustning för projektet, varför ett samråd i egentlig mening
inte var möjligt".
Otroligt ! Länsstyrelsen finner sig i att bolaget gått händelserna
i förväg utan att invänta KN's beslut, och genomfört åtgärder som
direkt åsidosätter en av huvudpunkterna i KN's beslut. Vad skall vi
då med alla dessa myndigheter och handläggare till om man tillåter
detta ?
Men det finns annan intressant information i protokollet, och detta
är viktigt. På sid 2 skriver man under "Val
av utrustningstyp".
"Ventiler: Man kommer att till 70% svetsa
in ventiler och därigenom avsevärt reducera antalet flänsförband.
Andra flänsar avses också reduceras så långt
som möjligt av bland annat miljöskäl. Rör sig dock i sammanhanget
om en minskning av antalet flänsar med ca 10% i denna del. (Primärt
är det en säkerhetsåtgärd)".
Detta innebär följande:
- Scanraff har uppenbarligen avsevärda problem med läckage
i flänsförband, och man har inga metoder för att komma till
rätta med dem. Man är därför beredd att ta stora
underhållskostnader för att få bort läckande flänsförband genom
att svetsa in 70% av alla ventiler (Det är inte trivialt att skära
bort en ventil i en rörledning som varit full med kolväten. Det
är ju därför man har flänsförband !). Även andra flänsar skall
reduceras av miljöskäl, dvs pga att de läcker.
- Läckaget i flänsförbanden är i vissa delar så allvarligt
att det kan vara en säkerhetsrisk
|
93-07-15 |
Brev
till KN med inledande presentation av VCF, samt erbjudande om möte
med mer ingående presentation.
|
93-08-09 |
Möte med KN där VCF presenteras
ingående för handläggaren av ärendet.
|
93-09-16 |
Brev
till Scanraff med ytterligare information om VCF. Scanraff är i det
här läget fått god tekniskt information om att det finns ett helt
tätt alternativ till konvensionella flänsförband.
Detta brev har ej besvarats
|
94-11-09 |
Då det via tidningsuppgifter
blivit uppenbart att Scanraff kommer att använda konvensionella flänsförband
fastän man blivit informerad om att annan teknik existerar som är
långt bättre, skickar vi ett brev
till den nya handläggaren på KN för att återigen få dem intresserade
att verkligen se till att deras krav på " att så täta
enheter som möjligt erhålls. Detta omfattar val av bästa möjliga
teknik vad avser flänsar, ..." genomdrivs.
|
95-10-25 |
Brev
till Länsstyrelsen i Göteborg med överklagande av handläggningen av
ärendet
|
95-11-09 |
Beslut
från Länsstyrelsen med avslag på vårt överklagande. Som skäl anger
man följande:
- Man påstår att läckage huvudsakligen kommer från "roterande
utrustning såsom pumpar, kompressorer och reglerventiler".
Detta stämmer inte med Scanraffs inlaga (92-11-03) och samrådsprotokollet
(93-07-07) där det med all önskvärd tydlighet framgår att utsläppen
från flänsförbanden är allt annat än negligerbara.
- Beträffande VCF-förband skulle det ha "framförts ett
antal omständigheter som gör dessa mindre attraktiva för raffinaderiet"
som t.ex lagerhållning och frånvaron av internationell standard.
Inget sägs dock om funktionssäkerheten som ju
borde det väsentliga för Länsstyrelsens bedömning.
- Man påstår att bolaget har lång erfarenhet av standardflänsar
med vilka de kan åstadkomma "mycket täta förband".
Hur täta ? Uppenbarligen inte tillräckligt
täta då man måste " till 70% svetsa in ventiler
och därigenom avsevärt reducera antalet flänsförband".
Norsk Hydro och OK har fått 300 Mkr i skattereduktion för
att bygga om anläggningen med "bästa möjliga teknik".
Skall då lagerhållning och internationell standard gå före KN's
krav på "så täta enheter som möjligt" ? För övrigt
finns inget i samrådsprotokollet som visar att alternativ till konvenstionella
flänsförband har diskuterats, utan Länsstyrelsens argumentation
är en efterkonstruktion som avslöjar vilken bluff hela deras miljöhantering
är.
|
95-11-19 |
Brev
till KN med överklagande av Länsstyrelsens beslut (95-11-09).
|
95-11-24 |
Brev
från Länsstyrelsen till KN där de anser att vårt överklagande bör
avvisas.Man skriver "Det är emellertid i hög grad företaget
som utifrån sina tekniska krav och förutsättningar samt marknadsmässiga
bedömningar i övrigt tar ställning från vem företaget vill köpa komponenter.
Länsstyrelsen som tillsynsmyndighet kan inte ålägga ett företag att
anskaffa utrustning från en viss enskild leverantör om prestandakrav
i övrigt är uppfyllda". Just det ! Det är mao Länsstyrelsens
skyldighet att utvärdera utrustningen med avseende på prestandakraven.
Och man anser därmed tydligen att konvensionella flänsförband uppfyller
KN's prestandakrav på "att välja sådan utrustning
så att så täta enheter som möjligt erhålls. Detta omfattar
val av bästa möjliga teknik vad avser flänsar, ...".
Men samtidigt påstod dom i beslutet (95-11-09) på vårt första överklagande
att VCF hade diskuterats på samrådsmötet, även om det inte syns i
protokollet, och att Länsstyrelsen därför måste ha genomfört en prestandajämförelse
mellan konvensionella flänsförband och VCF och därmed kommit fram
till att konvensionella flänsförband är "bästa möjliga teknik".
Att VCF skulle förlora i en prestandajämförelse med konvensionella
flänsar är fullständigt absurt och det vore en lika stor sensation
som om Göran Persson (s) skulle kunna gå på vatten ! Ingen (inte ens
Arbetarskyddsstyrelsen) har under 30 år kunnat framföra fakta som
skulle tala mot VCF överlägsenhet. Detta är ytterligare ett bevis
på Länsstyrelsens försök till efterkonstruktion av händelserna för
att rentvå sitt skinn.
|
95-12-03 |
Brev
till KN med kommentarer till överklagande.
|
96-01-31 |
KN
avslår vårt överklagande av handläggningen med samma motivering
som Länsstyrelsen. Man konstaterar att ett samrådsmöte har genomförts
och där "avhandlades bl a frågan om ventiler och flänsar",
trots att det enda som nämns i samrådsprotokollet avseende flänsar
och ventiler gäller hur man skall reducera läckagen från konvensionella
flänsförband (se 93-07- 07 ovan). Det finns inte ett ord om att man
diskuterat något annat alternativ till konvensionella flänsförband,
fastän Scanraff var fullt medvetna om VCF. Och att Scanraff
enligt samrådsprotokollet redan beställt utrustning och därmed "kört
över" KN's krav på samråd med Länsstyrelsen vid val av komponenter,
det bryr KN sig inte om.
|
96-02-29 |
P-O Eriksson (c) skriver en
i debattartikel i Ny Teknik
med rubriken "Sverige skall bli ledande på miljöteknik"
där han beskriver ett förslag till "delegation för
miljöteknik" som skall ha till uppgift att bidra till
att ny teknik introduceras så att angelägna miljöproblem snabbare
kan åtgärdas.
|
96-03-26 |
Brev
till P-O Eriksson (c) och miljöminister Anna Lindh (s) (som inte reagerat)
med anledning av P-O's artikel i Ny Teknik. Brevet beskriver ingående
de missförhållanden vi kunnat påvisa.
|
96-06-10 |
KN's svaga teknikkunnande bekräftas
i en artikel i Dagens Nyheter,
som refererar en doktorsavhandling fokuserad på KN's beslutsförmåga.
Där konstateras att KN "är alltför mycket i händerna på de
stora företagen och deras kunskaper inom miljöområdet".
|
Sammantaget visar vår granskning av Scanraff på ett synnerligen
märkligt förfarande vid miljöprövning av en verksamhet (som dessutom fått
en rejäl slant av staten för att miljöanpassa sig)
Vår erfarenhet är därför att största hindret för svensk
industri att bli världsledande på miljöteknik är svenska myndigheters
ovilja att ta till sig ny teknik, och att miljökraven är tandlösa även
om dom formuleras otvetydigt ("att så täta enheter som möjligt
... val av bästa möjliga teknik ..."). Det spelar därför
ingen roll vad politikerna hittar på i riksdagen om man inte ser till
att reda ut hur besluten genomförs.